Dit moet je weten over de 3D configurator

Een 3D configurator is een hulpmiddel voor online shoppers zodat ze in realtime hun producten aan kunnen passen. Het laat namelijk een fotorealistisch 3D model zien dat gemanipuleerd kan worden voor het tonen van diverse materialen, kleuren, stijlen en maten. Een 3D product configurator is in de kern dan ook een krachtige verkoopapplicatie die je moet zien als een online showroom. Klanten kunnen hiermee namelijk virtueel communiceren met een product zodat ze het volgens hun eigen wensen en voorkeuren kunnen personaliseren. In dit artikel lees je meer over deze handige tool voor je webshop!

Hoe werkt 3D productconfiguratie?

Een 3D product configurator is gebouwd op 3D afbeeldingen en/of CAD bestanden, traditionele fotografie wordt hiervoor dus niet toegepast. Het biedt een visuele interface zodat shoppers wijzigingen in realtime aan kunnen brengen. Dit doen ze in een fotorealistische weergave van het product dat ze willen personaliseren om het vervolgens te kopen. Een 3D configurator zorgt ervoor dat je geld op dure fotoshoots kunt besparen. Bovendien betekent dit ook dat klanten producten aan kunnen passen die eerder nog niet in elkaar zijn gezet.

Hoeveel maatwerk geeft een 3D configurator?

Klanten kunnen met behulp van de configurator 3D assets aanpassen binnen parameters die vooraf gedefinieerd zijn. Zo kan een meubelverkoper bijvoorbeeld een bank aanbieden in diverse materialen en kleuren, maar wel in één formaat. Een producent van een sportkleding kan juist een print aanbieden die op een shirt overal geplaatst kan worden, maar de lengte verandert niet. Je kunt een 3D product configurator kan ingesteld worden zodat alle aspecten van een 3D model aangepast kunnen worden. Denk hierbij aan de buitenafwerking, maar ook aan de textuur, het basismateriaal en de kleur. De verkoper kan zelf de exacte specificaties bepalen.

Waarom een 3D product configurator gebruiken voor eCommerce?

Niet alleen een consument ervaart de voordelen van een 3D configurator, dit geldt ook voor de retailer. Uit onderzoek blijkt namelijk dat 83 procent van de online shoppers vindt dat de productafbeeldingen de belangrijkste factor zijn voor het beïnvloeden van hun aankoopbeslissing. Als consumenten op maat gemaakte producten getoond krijgen, hebben ze meer vertrouwen dat ze krijgen wat ze kopen. Bovendien is de kans 60 procent groter dat shoppers daadwerkelijk het product kopen als ze een rol spelen in het maken hiervan, wat bij een 3D product configurator dus het geval is. Daarnaast zien retailers dat hun conversieratio 40 procent stijgt nadat ze productfotografie hebben vervangen met 3D configuraties.

About Author /

Leave a Comment

Your email address will not be published.

Start typing and press Enter to search