Alles wat je als bedrijf moet weten over online retourformulieren
Inhoudsopgave
Het is tegenwoordig heel erg handig om als bedrijf een online retourformulier te hebben. Het is belangrijk in het gestroomlijnd laten lopen van de retour van een product. Het kan wel even wennen zijn vergeleken met fysieke retourformulieren. In deze blog bespreken we alles over online retourformulieren, zoals de voordelen en hoe je ze maakt.
Wat zijn online retourformulieren precies?
Allereerst is het natuurlijk goed om precies in kaart te brengen wat online retourformulieren nou precies zijn. Een online retourformulier is een digitaal document dat de klant moet invullen wanneer zij ontevreden zijn over een product en deze dus willen terug sturen naar de verkoper of winkel van aanschaf. Op het formulier staat normaliter alles over het product, de prijs, de aankoopdatum en ook de reden voor retournering. Ook de gewenste oplossing staat op dit online formulier. Zo kan het zijn dat de koper geld terug wil, of het product wil ruilen. Een online retour formulier bevat dus dezelfde componenten als een fysiek formulier, alleen kan de koper het gemakkelijk online invullen.
De voordelen van online retourformulieren
Door over te gaan op online retourformulieren biedt je zowel bedrijf als de klant veel voordelen. Zo zorgen deze retourformulieren ervoor dat de aanpak van terugzenden een stuk gestandaardiseerd wordt. Er zijn dan online systemen, waar geen werknemer aan te pas hoeft te komen. Een verkoper kan zo als bedrijf veel sneller reageren, dan dat het via het fysieke formulier gaat. Zo kun je als koper direct online het formulier invullen en een antwoord krijgen. Hierdoor worden retourzendingen dus veel sneller aangepakt, dan dat deze nog moet worden verwerkt als het fysieke retourformulier eindelijk is teruggekomen. Ook kunnen deze systemen goed worden gebruikt als data. Zo kun je inzien wat de meest voorkomende retourreden is en welke klachten er ontstaan bij het product of bedrijf. Hierdoor kun je dus sneller problemen oplossen en heb je alle gegevens op een rijtje.
Hoe kun je zelf een online retourformulier maken?
Een online retourformulier maken hoeft niet moeilijk te zijn. Zo zijn er verschillende online tools en software opties waarmee je een formulier in elkaar kan zetten. Het ligt er natuurlijk ook een beetje aan om wat voor producten het gaat. Bij relatief simpele producten zoals schoenen, kun je zelf makkelijk de opties maken. Denk hierbij aan de verkeerde maat, dus een nieuwe maat opsturen, of verkeerde kleur, andere kleur opsturen. Er zijn verschillende platforms voor online webwinkels die ook het maken van een retourfunctie bieden. Hierdoor kun je dus via hetzelfde platform als dat je verkoopt de retouren doen. Zij maken dan ook in dezelfde stijl de retourformulieren klaar. De klant kan dan binnen de vertrouwde omgeving blijven. Het hebben van een online retourformulier en systeem is heel erg kosten besparen en zal de service voor de klanten positief verbeteren.