Strategische redenen om voor de overname van andere organisaties te kiezen
Inhoudsopgave
Als ondernemer ben je voortdurend op zoek naar kansen om de groei van je organisatie een volgende impuls te geven. Zet in op marketing om zo de omzet van je bedrijf te verhogen, zoek naar nieuw personeel om de productiecapaciteit te verhogen, investeer in een tweede bedrijfspand om gebruik te kunnen maken van een groter machinepark, enzovoorts. Vaak klinkt dit op voorhand makkelijker, dan dat het in de praktijk blijkt te zijn. Mede als gevolg van de aanhoudende krapte op de arbeidsmarkt.
Ook een ander bedrijf kopen kan een prikkel voor een verdere groei van de eigen organisatie vormen. Niet alleen groei maakt een bedrijf kopen tot een interessante optie; er zijn meer strategische redenen om dit te overwegen.
Vergroot de leverzekerheid van je eigen organisatie
Een bedrijf kopen kan interessant zijn om de leverzekerheid van je eigen organisatie te verbeteren. Met de investering in andere organisaties vergroot je de productiecapaciteit en slagkracht van je bedrijf; het uitvallen van personeel hoeft niet langer direct consequenties te hebben, wanneer je het personeelsbestand uitbreidt met de medewerkers van een andere partij in de markt.
Daarbij koop je op deze manier kennis in, wat kan helpen om de bestaande interne processen te optimaliseren en tot nieuwe inzichten te komen voor de doorontwikkeling van bestaande producten en diensten. Mogelijk zijn er andere organisaties die vergelijkbare processen op een efficiëntere manier aanpakken.
Voorkom een snel verlies aan marktaandeel
Mogelijk zijn er organisaties in de markt die veel harder groeien, dan dat jouw organisatie momenteel doet. Voorkom een snel verlies van marktaandeel door dergelijke partijen over te nemen. Of zoek juist naar kleinere partijen om zo het hoofd te kunnen bieden aan belangrijke, snelgroeiende concurrenten in de sector. Voor eigenaren van kleinere partijen waarvan de groei al langere tijd gestagneerd is kan hun bedrijf verkopen heel interessant zijn. Datzelfde geldt voor ondernemers die bijvoorbeeld na het opzetten van een start-up toe zijn aan een volgende uitdaging; de groei naar scale-up laten zij hierbij over aan een ander.
Breid het product- of dienstenaanbod uit
Aansluitend op het voorgaande punt kan het kopen van een bedrijf bijdragen aan het bestaande product- en dienstenaanbod van je eigen organisatie. Door naast je huidige producten en diensten verschillende aanvullende goederen en services aan te bieden na een overname, kun je het bedrijfsresultaat verbeteren. Interessant is het hierbij om te zoeken naar een bedrijf waarvan producten een aanvulling vormen op je eigen producten, of andersom.