Slim ondernemen begint bij een goede start

Ondernemen begint meestal met een goed idee. Je ziet een gouden kans en je handen jeuken om ermee aan de slag te gaan. Je bedenkt een merk om je product in de markt te zetten, creëert een website en je zet een plan op papier voor de promotie en verkoop van je product. Zo wordt je stap voor stap ondernemer, waarbij veel andere zaken komen kijken waar je vooraf niet aan gedacht had en niet altijd even leuk. Hoe zorg je nou dat jouw product succesvol wordt en je niet blijft steken in het proces?

Start simpel

Eén van de valkuilen voor startende ondernemers is dat ze te veel geld en aandacht verliezen in randzaken. Natuurlijk kan je eerst een fantastisch merk bouwen en uitgebreide marketingcampagnes opzetten, maar in de eerste fase is het veelal cruciaal dat je met minimale inspanning maximaal resultaat behaalt. Start met een MVP, het zogenaamde minimum viable product. Zo kan je met een basisversie van jouw product de markt testen. Vaak levert dit nog diverse aanpassingen op voordat jouw idee perfect aansluit bij de behoefte van de doelgroep. Met een flexibele infrastructuur en kleinschalige testen kan je snel nieuwe productversies uitbrengen. Pas als de product-markt fit optimaal is, is het moment rijp om verder op te schalen.

Beperk de kosten

De meeste starters hebben beperkte middelen. Dit hoeft geen probleem te zijn zo lang je deze effectief inzet. Vaak kunnen familieleden of banken zorgen voor een extra stukje liquiditeit om de business goed op gang te helpen. Hiermee onstaat ook meteen het gevaar dat er geld uitgegeven wordt aan randzaken die niet direct bijdragen aan de groei van de onderneming. Een kantoor huren, een lease auto, een mooi koffie apparaat… allemaal prettige factoren om fijn te kunnen werken, maar tegelijkertijd levert het ook vaste kosten op die weer terugverdiend moeten worden. Deze liquiditeit kan je in de startfase beter investeren in het perfectioneren en de promotie van je product. Start gewoon op je zolderkamer, reis met het openbaar vervoer en een luxe koffieautomaat huren kan ook, zodat de impact op de cashflow beperkt is.

Focus op groei

Waar je begon met een gouden idee ben je inmiddels ondernemer geworden, met een product, infrastructuur en de eerste kosten. Ook krijg je te maken met administratieve zaken, zoals een Kamer van Koophandel, boekhouding en fiscale zaken. Al deze onderdelen kosten tijd, zeker als het jouw eerste onderneming is. Al snel ben je het grootste deel van je tijd kwijt aan randzaken, in plaats van op de groei van de business. Houd dus goed in gedachten dat alles staat of valt bij de verkoop van jouw product. De rest is bijzaak. Houd je geen tijd over voor de promotie en verkoop van je product? Overweeg dan iemand aan te nemen die zaken uit handen kan nemen. Dit kan ook een parttimer of freelancer zijn. Het idee is dat je zo sneller op kan schalen en groei kan genereren. Op die manier creëer je een financiële basis waar je op kan bouwen alsmede een portfolio aan klanten waar je ook andere producten en diensten aan kan verkopen.

Houd dus goed in gedachten waar je mee begon: een gouden idee dat met de juiste focus een gezonde onderneming kan genereren!

About Author /

Leave a Comment

Your email address will not be published.

Start typing and press Enter to search