Dit zijn de verschillende vormen van online marketing
Inhoudsopgave
Online marketing is een onmisbaar onderdeel van de marketingstrategie van bedrijven. In de afgelopen jaren nam de concurrentie op het internet flink toe, wat het steeds lastiger maakt om de consument te overtuigen van jouw product of dienst. Bij online marketing wordt vaak al snel gedacht aan het verbeteren van de zichtbaarheid van een website in de zoekmachine. Immers, veel consumenten starten hier hun zoektocht naar een product of dienst. Een online marketing bureau helpt echter bij veel meer vormen van marketing. In dit artikel lees je er alles over. Van welke vormen van online marketing maakt jouw organisatie momenteel al gebruik?
Interactie met potentiële consumenten via social media
Naast het verbeteren van de zichtbaarheid van een website in de zoekresultaten, is het voor bedrijven interessant om de interactie met potentiële klanten aan te gaan via social media. Onder meer de toepassing van social advertising is hierbij interessant. Door te adverteren op platforms als Facebook, Instagram of LinkedIn, trek je potentiële klanten naar je sociale kanalen. Hier kan je hen met snackable content aanzetten tot het achterlaten van een reactie, het stellen van een vraag, enzovoorts. Een marketing bureau in Eindhoven of andere grote steden kan je helpen deze content te creëren.
Deze interactie kan heel waardevol zijn bij het verbeteren van de conversie van sociale kanalen. Wat spreekt de doelgroep aan? Op welke content wordt relatief negatief of helemaal niet gereageerd? Enzovoorts. Gebruik deze inzichten vervolgens voor de optimalisatie van content op andere kanalen, zoals een website. Probeer op verschillende manieren te experimenteren. Kies voor verschillende combinaties van kleuren, voor diverse vormen van content, enzovoorts.
Campagnes opzetten om consumenten per mail te bereiken
Mogelijk vraag je bezoekers van je website momenteel al om hun e-mailadres achter te laten. Ook de e-mailadressen uit je bestaande klantenbestand kunnen gebruikt worden bij e-mailmarketing. Let op, een klant moet hier expliciet toestemming voor hebben gegeven op het moment dat deze zijn of haar e-mailadres met je deelde.
Campagnes per e-mail bieden de mogelijkheid om bestaande klanten nogmaals op een product of dienst te wijzen. Dit is bijvoorbeeld interessant, wanneer een bezoeker al wel interesse toonde maar het product nog niet kocht. Denk aan consumenten die producten enkele dagen in hun winkelwagentje laten liggen. Door hen van extra informatie te voorzien, kun je deze consumenten mogelijk overtuigen om een product of dienst alsnog af te nemen.