Klanten aantrekken door middel van leadgeneratie

Voordat we vertellen hoe je klanten aantrekt door middel van leadgeneratie, vertellen we eerst wat het precies is. Leadgeneratie is het proces dat elk bedrijf doorloopt om leads te genereren, potentiële klanten aan te trekken en daarbij hun gegevens te verzamelen. Leadgeneratie is nodig om doorlopend klanten te krijgen, anders is het elke maand hopen op nieuwe klanten. Je komt in contant met jouw potentiële klanten, door actief met leadgeneratie aan de slag te gaan.

Hoe werkt leadgeneratie?

Leadgeneratie is het verzamelen van gegevens van jouw potentiële klant. Toen er nog geen internet was, wisten potentiële klanten vrijwel niets van de producten die sales medewerkers aan hen probeerde te verkopen. Maar tegenwoordig kunnen potentiële klanten alles op internet vinden wat ze willen weten. Ze kunnen allerlei informatie vinden via social media, blogs en via zoekmachines. Het is voor salesmedewerkers dus niet meer nodig om een hele sales pitch te houden. Bedrijven moeten nu voornamelijk zichtbaar zijn, zodat de klant met hen in aanraking komt. Dit kunnen bedrijven doen door middel van content creëren en zoekmachine optimalisatie (SEO geoptimaliseerde teksten).

Daarnaast is het digitale tijdperk voor bedrijven erg gunstig, zij kunnen makkelijk onderzoek doen naar hun potentiële klanten. Zo komen zij erachter wat hun doelgroep nodig heeft en kunnen daar dan op in spelen.

Leadgeneratie meten, hoe doe je dat?

Het is belangrijk om je leads te meten, want veel leads binnen halen betekent niet automatisch dat dit ook goede leads zijn. Hieronder vind je een lijstje met veelgebruikte meetgegevens:

–       Doorklikratio: hiermee meet je hoe vaak er wordt doorgeklikt naar een andere pagina. Je kunt hiermee het succes van een CTA (Call To Action) meten.

–       Aantal Marketing Qualified Leads (MQL): Hiermee kun je meten hoeveel leads het marketingteam doorspeelt aan het salesteam.

–       Rendement op investering (ROI): Deel je omzet door het aantal kosten voor de ROI

–       Tijd tot conversie: Hoeveel tijd kost het om van een lead een betalende klant te maken.

–       Kosten per MQL: Hoeveel kost het om van een lead een betalende klant te maken. Doe je dit goed, dan haal je maximale resultaten met minimale kosten.

Lead scoring

Leads scoren, deze groeperen en vervolgens een waarde aan toe te kennen heet lead scoring. Dankzij de toegekende waarde kan het salesteam hun energie steken in veelbelovende leads. Zo kom je er achter of het een veelbelovende lead is:

–       Impliciete lead scoring: Hoe vaak en op welke manier heeft de lead contact met je bedrijf? Denk bijvoorbeeld aan hoe vaak de lead jouw website bezoekt.

–       Expliciete lead scoring: Past de lead bij de persona van jouw ideale klant?

Het maakt hierbij niet uit of de marketing gericht is op consumenten of b2b marketing. In beide gevallen heb je goede content, persona’s, communicatie en samenwerking met het salesteam nodig om succes te behalen.

About Author /

Leave a Comment

Your email address will not be published.

Start typing and press Enter to search